Wandelen met de hond

Over het algemeen bewegen hondenbezitters meer dan mensen die geen hond bezitten. Heb je wel eens aan je hond gedacht als sportmaatje? Niet alleen jouw gezondheid, maar ook die van je hond verbetert wanneer jullie samen gaan wandelen. Neem altijd voldoende water mee, zeker als je wandelt in een periode van droogte. Er zijn diverse drinkflessen voor honden te koop.

Het is leuk om samen met je hond geleidelijk naar een doel toe te werken, waarbij je het tempo en de duur van de wandeling geleidelijk opvoert. Zorg dat je een vaste routine aanhoudt. Regelmaat is belangrijk voor je hond en vormt een extra stok achter de deur voor jezelf. Bij honden kan regelmatig wandelen de kans op gedragsproblemen verkleinen.

Effectief bewegen door te wandelen

Tegenwoordig zitten we veel en komen we niet aan onze dagelijkse beweging. Om hier iets aan te doen, kun je gaan wandelen. Dit kun je overal doen, op elk moment van de dag. Het enige dat je nodig hebt zijn een paar stevige wandelschoenen, goede sokken en wat creativiteit. Een wandeling is letterlijk iedere keer anders, zorg voor een omgeving met schone lucht.

Wandelen is één van de meest effectieve manieren om te bewegen. Wandelen levert veel voordelen op voor je gezondheid en je lichaamsgewicht. Maak van wandelen een prioriteit, het verbetert je algemene gezondheid en zorgt voor minder bezoeken aan de huisarts.

De gezondheidsvoordelen van wandelen

  • Stimuleert een vrolijk gevoel Wandelen rekent af met depressies, maar ook met stress, slapeloosheid en angsten. Het heeft een enorm positief effect op je humeur. Tijdens het wandelen maak je serotonine aan, het gelukshormoon. Serotonine wordt aangemaakt wanneer je in beweging bent en mooie dingen aanschouwt. De combinatie van natuur en beweging zijn in deze gevallen ideaal.

  • Zorgt voor een betere conditie Wandelen is een fantastische manier om op een rustig tempo aan je conditie te werken. Heb je totaal geen conditie? Begin dan rustig met een wandeling van 30 minuten over een vlak parcours. Door telkens langer en vaker te wandelen, vergroot je het uithoudingsvermogen. Je conditie zal na de eerste week al een boost krijgen.

  • Goed voor het hart en de bloedvaten Wandelen heeft een gunstige invloed op de conditie van je hart en de bloedvaten. Dagelijks 30 minuten wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte, waardoor het risico op hartproblemen met 50% afneemt. Wie veel wandelt, traint hiermee de longcapaciteit om zuurstof zo goed mogelijk op te nemen en te transporteren via het hart en de bloedvaten.

  • Zorgt voor een gezonde hartspier Wandelen is goed voor alle spieren en met name de hartspier. Bij mensen die weinig beweging krijgen, wordt de hartwand dunner en het hart kleiner. Wanneer het hart weinig te doen krijgt, gaat het lichaam geen energie besteden aan het onderhouden ervan. Zodra het hart weer wordt belast, wordt het steviger en neemt het vermogen weer toe.

  • Vermindert kans op diabetes Dagelijkse lichaamsbeweging verkleint de kans op het krijgen van diabetes type 2. Wandelen in een afwisselend tempo met variërende intensiteit is beter voor je bloedsuiker dan telkens dezelfde wandeling te maken. Met een wisselende interval wandeling verbeter je de insuline gevoeligheid

  • Zorgt voor sterkere botten Vaak wandelen zorgt voor sterke botten en sterk kraakbeen (elastisch weefsel tussen de botten). Door botten regelmatig te belasten, worden ze niet alleen sterker, maar je bouwt zelfs nieuwe botmassa op. Worden er naar verhouding te weinig nieuwe botcellen aangemaakt, dan verliest het bot aan stevigheid en ontstaat osteoporose.

wandelen hond

Afvallen door te wandelen

Veel mensen onderschatten de combinatie van wandelen en afvallen. Met alle soorten van lichaamsbeweging verbruik je calorieën, maar er is per oefening een groot verschil waar die calorieën vandaan komen. Juist daarom is wandelen zo goed als je wilt afvallen, de calorieën komen voor een groot deel uit de opgeslagen vetreserves. Indien je ongeveer 6 kilometer per uur wandelt, zal je tussen de 5 en 8 calorieën per minuut verbranden. Wie zwaarder is, verbrandt iets meer per minuut

Een intensieve wandeling is een wandeling waarbij je het een beetje warm krijgt, maar niet hoeft te zweten. De ademhaling en hartslag liggen iets hoger dan tijdens een rustige wandeling. Op deze manier stimuleer je de vetverbranding. Je hartslag bij een intensieve wandeling op het ideale niveau om vet te verbranden, rond de 50% van je maximale hartslag.

De hoeveelheid wandelingen

Wandel minimaal 4 keer per week 30 tot 60 minuten stevig door voor optimaal resultaat, dit heeft een heilzame werking op lichaam en geest. Elke dag wandelen is nog beter. Voor het optimaal verliezen van buikvet wordt geadviseerd om 3 korte intensieve wandelingen en 2 langzame wandelingen van 30 minuten per week te maken.

Zorg ervoor dat je altijd rechtop loopt, maak jezelf lang en leun niet naar voren of achteren. Kijk richting de horizon, dit is prettig voor je nek en schouders en bovendien kun je dan beter ademhalen. Houd je schouders iets naar achteren en beweeg ze ontspannen mee met je loopbeweging. Drink voor het wandelen een glas water, zo kan je lichaam beter ontgiften.

Gezonde voeding is erg belangrijk bij het afvallen, kijk voor meer informatie op www.puur-petri.nl